Je droombaan vinden met een opgepoetst LinkedIn profiel
Zonder een LinkedIn profiel, mis je een heleboel vette kansen op de arbeidsmarkt. Zonder een GOED LinkedIn profiel trouwens ook. In deze blog geef ik je 3 tips om je LinkedIn profiel op te poetsen én om LinkedIn in te zetten bij het vinden van je droombaan.
Netwerken
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik geloof écht in de kracht van netwerken. Offline, maar zeker ook online. LinkedIn is het perfecte medium om je online – zakelijke – netwerk te vergroten en benutten. Als ik het met mijn cliënten heb over netwerken, dan gaan bij de meesten de hakken in het zand. Men denkt al gauw aan bitterballenborrels, mensen die het graag over zichzelf hebben, en ongemakkelijke gesprekken. Netwerken is echter veel meer dan dat. Wát dan precies, is een onderwerp voor een andere blog. Ik gaf er ook al regelmatig tips over op Facebook en Instagram (volgen wij elkaar daar trouwens al)?
Anyway, vandaag op het menu: je LinkedIn profiel oppoetsen. Want gá je dan uiteindelijk starten met netwerken, dan maar beter een beetje fatsoenlijk voor de dag komen.
Tip 1: Zorg voor een goede eerste indruk
Wanneer je door je LinkedIn feed scrollt of op zoek gaat naar connectie, is het eerste wat je ziet van iemand: de foto, naam en kopregel (oftewel: headline). Daarmee maak jij dus je eerste online indruk.
Die moet goed zijn en dat begint met het plaatsen van een fatsoenlijke profielfoto. Lijkt een open deur, is het niet? Tóch zie ik het nog vaak genoeg voorbij komen: een vakantiefoto, foto van ver weg, onscherpe foto, foto met zonnebril op of een foto van 15 jaar geleden. Zorg voor een foto waarop je gezicht duidelijk herkenbaar is en die (als het effe kan) betrouwbaarheid uitstraalt. Geen zuipfoto’s van je Llorret de Mar vakantie van 17 jaar geleden dus.
Vervolgens kijken we naar je naam. Hier kan niet zoveel misgaan. Toch? Dat klopt helemaal, ik heb alleen 1 kleine tip. Ben je getrouwd? Dan kan het verstandig zijn om hier zowel je meisjesnaam als je getrouwde naam in te vullen. Zo kunnen connecties van vroeger je beter herkennen en makkelijker vinden op LinkedIn.
Als laatst: je kopregel (oftewel: headline).
Het is zonder om hier je huidige functie in te vullen, dat lezen we wel terug in je rijtje met ‘werkervaring’. De kopregel is de uitgelezen mogelijkheid om in één oogopslag te laten zien wie jij bent en waarom ik niet om jou heen kan. In de kopregel kun je bijvoorbeeld trefwoorden over jezelf kwijt. Deze worden weer goed gevonden in Google (door bijvoorbeeld recruiters die op zoek zijn naar personeel). Maaaaarrrr: héél véél mensen gebruiken dan vervolgens van die nietszeggende trefwoorden. Zoals ‘teamplayer’ of ‘flexibel’. Guess what? Dat vind bijna iedereen van zichzelf. Als iedereen dit invult, kom je waarschijnlijk ook weer niet zo hoog in de zoekresultaten van Google. Plus: ik zélf haak af bij dit soort nietszeggende termen. Wees dus origineel. Dat als jouw vrienden en familie je kopregel lezen meteen zeggen: oh ja, dat gaat echt over jou!
Kopregelformule
Nog een handige tool om je kopregel in te vullen, is de volgende ‘formule’:
“Ik doe / help / verkoop / etc. X door Y om Z.”
Waarbij X staat voor je doelgroep, Y voor je werkzaamheden, je kwaliteiten of waar jij goed in bent en Z voor wat je doelgroep bereikt wanneer ze gaan werken met jou.
Het bedenken van een goede kopregel is trouwens ook een mega goede oefening in het kort – maar krachtig – brengen van je boodschap! Je hebt namelijk maar een klein maximaal aantal karakters/tekens om hiervoor te gebruiken. Je kort – maar krachtige – boodschap is vervolgens ook weer heel handig bij het offline netwerken.
Tip 2: Maak duidelijk wat je te bieden hebt
Let op: dit wordt géén – ik herhaal: GEEN – saaie opsomming van alle functietitels en werkgevers die je al versleten hebt. Duidelijk maken met wat jij te bieden hebt, begint bij het invullen van een goede samenvatting (oftewel: summary). Je samenvatting is het verlengstuk van je kopregel. Hier beschrijf je uitgebreid wat je te bieden hebt en wat jou uniek maakt. Dit is de uitgelezen plek om te laten zien dat je geen 13 in een dozijn bent. Dus niet: ‘Ik ben een aanpakker’ – maar: ‘Leg een stapel werk op mijn bureau en geef me mijn inlogcodes en ik ben gelukkig! Ik ga het liefst aan het einde van de dag naar huis, denkend aan wat ik de volgende dag weer kan gaan doen, dan dat ik gapend de uren op de klok voorbij zie kruipen. Hectiekfreak is my middle name.’ Of zoiets. Je snapt wat ik bedoel, toch?
Werkervaring
Dan komen we aan bij je werkervaring. Je geeft hier aan welke functies je hebt uitgeoefend en bij welke bedrijven, maar daar stopt het niet bij! Vul óók de omschrijving in. Schrijf bijvoorbeeld wat je bereikt hebt in een bepaalde baan. Waar je goed in was. Waar je volgens je baas en collega’s in uitblonk. Gebruik óók termen die linken met je droombaan. Die termen komen namelijk ook weer omhoog in de zoekresultaten van een ander. Gebruik jij geen woorden als ‘accountmanager’, terwijl dit wél het werk is wat je graag zou willen doen? Dan wordt je dus ook niet gevonden wanneer iemand zoekt naar een nieuwe accountmanager.
Aanbevelingen
Vervolgens is het belangrijk om aanbevelingen te vragen. Je kunt mensen (denk aan: oud-collega’s, huidige collega’s, (oud-) opdrachtgevers, netwerkpartners, noem maar op!) vanuit je LinkedIn pagina vragen om een aanbeveling. Dat doe je bij “ask for a recommendation”. Het is belangrijk om dit te (blijven!!) doen, omdat een aanbeveling van een ander vertrouwen schept bij je potentiële nieuwe werkgever. “Als anderen het ook zeggen/vinden, dan zal het wel waar zijn!”
Fijn om te weten: wanneer je via LinkedIn verzoekt om een aanbeveling, dan wordt ‘ie niet automatisch geplaatst op je profiel. Je kunt ‘em eerst lezen en je moet vervolgens goedkeuring voor plaatsing geven. Zo zorg je ervoor dat er nooit iets komt te staan waar je niet op zit te wachten.
Creativiteit
Laatste tip met betrekking tot laten zien wat je in huis hebt: maak een mooie header. Dat is die grote rechthoekige balk helemaal boven aan je profiel. Als je hier niets hebt geüpload, dan istie blauw bij jou. Mocht je nou op zoek zijn naar een baan waarin je creatief moet zijn (op wat voor manier dan ook), dan is je header de uitgelezen kans om te laten zien dat je creatief bént. Je kunt bijvoorbeeld een mooie header maken in Canva. Dit is een gratis online tool waarmee je super mooi plaatsje op kunt maken (zoals headers voor LinkedIn, maar ook CV’s!). Ik nam eerder een filmpje op waarin ik kort liet zien hoe je Canva gebruikt. Je kijkt hem HIER terug.
Tip 3: Bereik de juiste mensen
De juiste mensen bereiken, begint natuurlijk met het invullen van je contactgegevens (bij ‘settings & privacy’). Gebruik voor LinkedIn een professioneel e-mail adres. Dus geen: partygirlxxx@hotmail.com. Ook kun je hier instellen wie je contactgegeven mogen zien.
Daarnaast is het handig om je interesses in te vullen. Hier kun je bedrijven (of mensen) volgen die jij interessant vindt. Naast dat je zo je potentiële nieuwe werkgever kunt laten zien waar je allemaal in geïnteresseerd bent (en je hem of haar dus de kans geeft om je al een beetje te leren kennen op dat vlak), heeft het invullen van je interesses nóg een functie. Je krijgt namelijk alles van het bedrijf of de persoon die je volgt, te zien in je feed. Oók de nieuwste vacatures. Lijkt het je wel wat om in/voor de media te gaan werken? Ga dan RTL, Omroep Brabant, het Ad, etc. volgen.
Gedaan? Tijd om in actie te komen. Je gaat natuurlijk niet achterover leunen en zitten wachten tot die leuke vacature in je feed voorbij komt. Nee. Nú kun je dat opgepoetste LinkedIn profiel gebruiken om actief mensen te benaderen (jep: netwerken!). Hoe? Diezelfde bedrijven die je volgt, omdat je er geïnteresseerd in bent, kun je invullen in je zoekbalk. De zoekresultaten kun je gebruiken om in contact te komen met mensen die al bij dit interessante bedrijf werken (of gewerkt hebben). Stel: je zou wel aan de slag willen bij gemeente Amsterdam? Tik ‘gemeente Amsterdam’ in je zoekbalk en plop: there you go. Netwerken maar!
Ik ben benieuwd: wat heb je geleerd uit mijn tips? Laat je het me weten in de comments?
Ik geloof ook dat een net profiel en een sterk netwerk erg belangrijk is voor het vinden van een baan. Daarnaast moet je jezelf ook kunnen verkopen. Zelfvertrouwen hebben is een must!
Ja, klopt, dat is zeker zo! Zelfvertrouwen, jezelf kunnen (durven) verkopen en een sterk netwerk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden als het gaat om succesvol van carrière switchen.