Hoe ik klant werd bij een fantastische interieurstyliste en wat jij hiervan kunt leren.
In deze blog leer je hoe je jouw potentiële nieuwe werkgever of opdrachtgever kunt overtuigen om met jou in zee te gaan. Niet door verkoperige trucjes of door borstklopperij. Maar door ‘gewoon’ jezelf te zijn.
In 2016 zijn we verhuisd naar onze huidige woning: een superleuke jaren ’30 woning (gekocht in ‘de originele staat’…)
Dat betekent dat we ook al aan het verbouwen zijn sinds 2016.
Alles in fases, dat wel.
Met af en toe een pauze om op adem te komen.
We zijn begonnen met onze bovenverdieping. Daarna was de garage aan de beurt (hier kwam o.a. mijn eigen praktijk in). En als laatste was de benedenverdieping aan de beurt: nieuwe aanbouw/nieuwe indeling van de hele benedenverdieping, andere keuken, nieuwe badkamer.
Het afgelopen half jaar hebben we aan deze laatste fase van de verbouwing besteed.
En voordat je denkt dat je in een aflevering van ‘help, mijn man is klusser’ bent beland….
Er zitten meerdere carrière lessen in deze mail!
Dus blijf vooral lezen.
Mijn man en ik hebben nogal een uiteenlopende smaak (en nee, dit wordt ook geen aflevering van ‘VT wonen, weer verliefd op je huis’).
Denk aan: dramatisch! Prints! Roze! Zachte stofjes! Kleur! (= mijn smaak) – tegenover wit, clean, aardetinten, rustig, strak & design (= zijn smaak).
Mijn grootste angst?
Dat we na de verbouwing in een huis zouden wonen die voor ons beiden als een laf compromis aan zou voelen. Waarin we ons allebei niet écht thuis zouden voelen. Een huis wat weinig sfeer uitstraalt…
Dat leek me zo ontzettende jammer:
Heb je veel geld besteed aan een verbouwing en dan woon je alsnog in een sfeerloos huis.
Daarom gingen we op zoek naar een interieurstylist.
Want er was één ding héél duidelijk: samen meubels uitzoeken en kleuren uitkiezen?
Dat ging ‘em niet worden…
Zo gaat jouw nieuwe werkgever / opdrachtgever met jou in zee.
En zo geschiedde.
We kwamen uit bij Nina, van Studio Niina in Eindhoven.
Voordat we besloten met haar te gaan werken, gingen daar een aantal zaken aan vooraf.
Laatst was ik hierover na aan het denken en ik besefte: de stappen die wij namen vóór we over gingen tot een koopbesluit, gaan bijna altijd vooraf aan ‘het in zee gaan’ met iemand.
Dus of je nou gaat voor die mega gave nieuwe droombaan óf voor het aantrekken van klanten in je bedrijf?
Leer van onderstaande tips!
Netwerk een slag in de rondte
Ik leerde Nina kennen tijdens een waterverf workshop bij Marion van Studio Cremers.
Nu benadruk ik echt mega vaak dat netwerken een superbelangrijk onderdeel is van het carrièreswitch proces. En ook mijn deelnemers aan het programma voor startende ondernemers krijgen dat héél vaak te horen.
Maar dit voorbeeld bevestigt nog eens extra waaróm netwerken zo belangrijk is.
Ook bevestigt het dat netwerken helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn als de meeste mensen denken.
Netwerken is namelijk praten met alles en iedereen die ademt.
Daarbij maakt het nog niet eens zoveel uit wáár je deze personen tegenkomt.
Je hóeft dus niet persé allerlei (ongemakkelijke/formele) netwerkborrels af te struinen.
Wat er gebeurde tijdens de waterverfworkshop bij Marion was een voorbeeld van een ouderwets potje netwerken!
Ik raakte met Nina in gesprek. Zij vertelde over haar passie voor interieur, dat ze toegepast psycholoog is en dat ze deze studie (en haar mensenkennis) inzet om fantastische interieurplannen te creëren. Ze vertelde dat ze dit eerst hobbymatig deed, maar dat haar talent door haar omgeving werd opgepikt en dat ze steeds meer werd gevraagd voor advies.
Zo vaak, dat ze besloot om er haar werk van te maken.
Nina was zo enthousiast in haar verhaal en dat enthousiasme werkte aanstekelijk. Ik hou van mensen die gepassioneerd praten over hun vak. Zelf kan ik ook úúúúren doorbomen over mijn werk.
Dus besloot ik haar te gaan volgen op Instagram.
Op dat moment was ik nog helemaal niet op zoek naar een interieurstyliste. Sterker nog: ik dacht dat ik mijn flamingo behangetjes en roze fluwelen bank er wel doorheen gedrukt zou krijgen thuis.
Maar toen dit later niet het geval bleek en we erachter kwamen dat we maar beter hulp in konden schakelen…
Raad eens aan wie ik toen dacht?
Precies! Aan Nina..
Er was tijdens die workshop van Marion namelijk een mooi zaadje geplant.
Les: ga er op uit en praat (vol passie!) met iedereen over wat jij wilt bereiken. In de sportschool, tijdens het uitlaten van de hond, op het schoolplein, op een verjaardagsfeestje, waar dan ook. Je weet immers nooit wanneer je iemand tegenkomt die jou verder kan helpen (of jouw hulp nodig heeft)!
Straal rust en vertrouwen uit
Wat verder ook doorslaggevend was om met Nina in zee te gaan, was haar rust en het vertrouwen dat ze uitstraalde.
Zo waren mijn man en ik er vooraf van overtuigd dat we nóóit een interieur zouden krijgen wat zou voldoen aan allebei onze wensen. Omdat onze smaken zó mijlenver uit elkaar lagen! (Dachten we…)
Nina maakte al gelijk korte metten met deze gedachte en liet ons inzien dat onze smaken meer raakpunten hadden dan we zelf in eerste instantie dachten.
Zij sprak al meteen vol vertrouwen uit: ‘Ik ga een interieurplan voor jullie maken waar jullie allebei blij mee zijn. Jullie hoeven allebei geen concessies te doen, want jullie hebben meer overeenkomsten dan jullie denken en dat ga ik aan jullie laten zien.’
Superbelangrijk dus in gesprek met je potentiële nieuwe werkgever (of opdrachtgever): heb vertrouwen in jezelf (en in je kunnen) en spreek dit uit!
Dit betekent overigens niet dat je moet bluffen of aan borstklopperij moet doen.
Dat voelt je gesprekspartner namelijk meteen.
Daarom is het heel belangrijk om van jezelf te weten waar je goed in bent en naar wat voor oplossing jouw gesprekspartner op zoek is. Zo kun jij vol vertrouwen aangeven waar je kwaliteiten liggen en wat je gaat fixen.
Want als jij er zelf al geen vertrouwen in hebt, waarom zou je nieuwe werkgever dat dan wel hebben?
Zoek naar raakvlakken
Nog een reden waarom Nina en ik een goede match waren? Wij hebben een aantal gezamenlijke raakvlakken.
Zo zijn we beiden geïnteresseerd in psychologie. Zij studeerde toegepaste psychologie, vertelde me dit tijdens de waterverfworkshop en ze communiceert er ook over op haar Instagram profiel.
Ik heb zelf pedagogiek gestudeerd en heb een vervolgopleiding tot psychosociaal therapeut gedaan. We passen beiden dagelijks psychologie heel bewust toe in onze bedrijven. Zij als interieurstylist. Ik in de begeleiding van carrièreswitchers en startende ondernemers.
Daarnaast zijn we beiden creatief ingesteld (we zitten niet voor niks in die waterverfworkshop).
Zij is super creatief in haar werk als interieurstylist en ik in het bedenken van gave carrièreplannen met mijn klanten.
Les: We doen graag zaken met mensen waar we onszelf in herkennen.
Verdiep jezelf daarom in je gesprekspartners. Zoek bijvoorbeeld op iemands LinkedIn profiel naar raakvlakken, bijvoorbeeld in opleiding, interesses of werkgevers.
(hier lees je meer tips over het gebruik van LinkedIn)
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips!
Wil je het met me delen in de comments?
Geef een reactie